Know how, Watches 7 novembre 2012

Erotic watches, love’s finest hours

Relatively unknown to the general public, these saucy fob-watches miraculously survive.

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Born out of a reaction against the rigors of Calvinism, which reigned in Geneva and throughout Switzerland at the outset of the 19th century, they were thus forbidden by the Church. And so, it was out of the question to include them in a bride’s glory box as gifts for the maids of honor! Men would no longer able to present these so-called “conversation pieces” to the young ladies they courted. Made and sold under-the-counter by watchmakers, they hold their own when it comes to the ingenuity they display for concealing their lewd imagery, sometimes hidden within double case-backs or under watchcovers opened with secret buttons. Each would be seized and destroyed on the spot. Europeans purchased most of the surviving watches after the sacking of the summer palace in Peking during the Boxer Rebellion. In fact, there were many in China. Right from the very appearance of these watches, this country showed a delight for them. And it’s still the case today, as Chinese buyers throng auctions like the one organized in March 2011 by the Swiss house Antiquorum, a specialist in this domain. Chinese buyers bought up models by such names as Breguet and James Cox. This clientele have also largely served to drive up prices, like in the case of Music d’Amour, a pocket watch by Geneva watchmaker Henry-Daniel Capt, dating from 1810. Originally estimated at between €55,000 to €70,000, this watch finally sold for €153,120.

www.antiquorum.com

 

 

Know how, Watches 12 décembre 2013

TEMPS SUSPENDU

Connaissez-vous Jean-Eugène Robert-Houdin ?
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Le célèbre illusionniste, passionné par les automates, était également horloger. C’est lui qui invente au XIXème siècle la pendule mystérieuse caractérisée par un cadran transparent, isolé du mouvement, où les aiguilles semblent suspendues dans le vide. En réalité, elles sont fixées à deux disques de cristal tournant, équipés d’une bordure en métal dentelé et qui sont reliés à une crémaillère dissimulée dans le cadre. Cette dernière rejoint le mécanisme généralement caché dans le socle. Ce « tour de magie » séduit la maison Cartier qui, à partir de 1912, commence à fabriquer moult modèles. Aujourd’hui, elle est devenue une spécialiste comme en témoignent l’ensemble des 18 modèles présentés dans l’exposition Le Style et l’histoire, qui se tient actuellement au Grand Palais. Ce rassemblement inédit met en lumière l’ingéniosité et la virtuosité du procédé isolé au milieu des motifs décoratifs d’inspiration orientale, des chimères, des dragons et des bouddhas. La richesse des matériaux, onyx, émail, jade, diamants ou encore pierre de lune fait écho aux lignes architecturales. Le temps semble bel et bien suspendu. www.grandpalais.fr